Taşındım! Yeni adresim: http://nanoturkiye.net

10 Ağustos 2008 Pazar

Olimpiyatlarda Çevre Kirliliği Deneyleri

Biliyorsunuz Çin'in başkenti Pekin'de Olimpiyatlar, uğurlu sayılan 08 Ağustos'ta başladı. Bu olay sadece spor dünyası için değil, bilim dünyası açısından da önemli. Neden mi? Nüfusu fazla bir bölgede sanayi atıklarının azaltılmasının etkilerini gözlemleme fırsatı doğdu da, o yüzden. Çin olimpiyatlarda yarışacak atletlerin sağlığını koruma amacıyla, endüstriyel aktivitesini yüzde 30, otomobil kullanımını yarı yarıya azalttı.


Çin'de hava kirliliğiKalın duman sık sık Pekin ve etrafını sarıyor. Yerlilerin hava kirliliği dolayısıyla dışarıda olabildiğince az vakit geçirmeleri isteniyor.
Resim: NASA


NSF destekli "Cheju ABC Plume-Monsoon Experiment" (CAPMEX) projesi kapsamında, özel donanımlı insansız uçaklar olan ve otonom insansız hava taşıtları olarak bilinen AUAV'lerle bir dizi uçuş yapılacak. Scripps Oşinografi Enstitüsü'nde geliştirilen uçaklar, kirli havayı ölçüp meteorolojik şartlar üzerindeki etkisini inceleyebiliyor.

Veri toplama uçuşları Pekin'in güneydoğusundan 1.165 km uzaklıktaki Güney Kore'nin Cheju adasından başlayacak. Bu uçuşlardan elde edilecek bilgiler, atmosferdeki kahverengi bulutlar ile taşınan toz, kurum ve diğer aerosolleri takip eden uydu ve gözlemevi ölçümleri ile de birleştirilecek. Sıcaklık, nem oranı ve güneş ışını yoğunluğu da uçaklar tarafından belirlenebiliyor. Aletler sayesinde kirlilik taşınma örüntüsü ortaya çıkacak.

"Olimpiyat düzenleyicilerinin ve Çin hükümetinin ilgisi, ve Kore hükümetinin işbirliği sayesinde, endüstriyel olarak çok aktif olan bir bölgenin daha önce görülmemiş bir şekilde salınımını azaltması gibi bir fırsat elimize geçti." diyor atmosfer uzmanı V. Ramanathan. "Bu bir daha tekrarlanamayacak bir deney." "Ramanathan'ın daha önce atmosferik kahverengi bulutlar üzerine yaptığı araştırmalar, atmosferin kirli bölgeleri üzerinde etkili olduğunu gösteriyor." diyor Jay Fein, NSF'in iklim dinamikleri müdürü. CAPMEX'de mikro ve nanosensörler kullanılıyor.
Uydu ve yer gözlemleri 1 Ağustos'ta başladı. Test uçuşların 9 Ağustos'ta yapılması düşünülüyor, uçuşlar 30 Eylül'e kadar devam edecek.

Ramanathan AUAV'lerle birlikteRamanthan Çin'de uçacak AUAV'lerle birlikte.
Resim: Scripps Oşinografi Enstitüsü


AUAV'ler semada ikenAUAV gökyüzünde uçarken. Uçak 5.000 km yükseklikte saatlerce uçabilir.
Resim: Scripps Oşinografi Enstitüsü

Kaynak: 1 , 2 , 3

 

Yukarı